لثه

•  جرم گيري

برخلاف تصور عمومی در جرمگیری آسیـبی به مینـای دندان وارد نمـی شـود.این موضوع که جرمگیری ضرر دارد کاملا اشتباه است و ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین می شود.

این امر چون به مرور اتفاق می افـتد و بیمـار متوجه عقب نشیـنی لثه نمی شود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین می شود.

فضای خالی که بین دندان ها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد می شود از دید بیمار پنهان می ماند.موقعی که بیمار برای جرمگیری مـراجعه می کند وقتـی این جرم ها را تمـیز می کند لثه تحلـیل رفـته در معـرض دید بیمار قـرار می گیرد و چنیـن احساسی بدست می دهـد که جرمگیری باعث از بین رفتن لثه شده است.

جرمگیـری یکی از درمان هـای مهم و ضروری دندانپزشکی می باشد که با استفاده از دستگاه مخصوص ، جرم روی دندان و همچنین بین لثه و دندان با حرکات ریز میکروسکوپی برداشته شده و لثه دوباره به صورت طبیعی به رنگ صورتی و کاملا چسبیده به بافت استخوانی زیرین خود در می آید.

•  جراحي لثه

تجمع باکتری ها در سطح دندان به صورت رسوب یک لایه نازک از مخلوط باکتری ها و مواد پروتئینی بزاق می باشند که اصطلاحا پلاک میکروبی نامیده می شوند.

اصلی ترین عامل ایجاد کننده بیماری های لثه تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان هاست.

مسواک زدن روزانه و صحیح منجر به تخلیه این باکتریها از  سطح دندان ها می شود ولی در صورتی که مسواک زدن موفق نباشد این باکتری ها فرصت یافته و در درون شیار لثه مستقر شده و تکثیر می یابند و با تولید مواد مختلف به تدریج سبب تحلیل بافت لثه شده و اتصال لثه را به سطح ریشه دندان و استخوان سست می کند.

پس از مدتی این اتصال کاملا از بین می رود به این ترتیب بافت لثه از سطح ریشه دندان و استخوان کاملا جدا می گردد.

فعالیت بیشتر باکتری ها در این فضای غیر قابل دسترس منجر به گسترش عفونت و التهاب دو طرف استخوان می گردد و لذا تدریجا استخوان اطراف دندان ها که نقش عایق دارند تخریب می شوند.

از علائم بیماری های لثه می توان به خونریزی هنگام مسواک زدن و جویدن غذاهای سفت ، احساس بوی نامطبوع یا بوی عفونت از دهان ، تغییر رنگ لثه ، ایجاد آبسه ، تورم لثه و رشد آن روی سطح دندان ها ، کاهش حجم لثه و تحلیل آن از روی سطح دندان ها می باشد.

•  جراحي افزايش طول تاج
  •  جراحي بازسازي استخوان